10 ting du skal vide om den berømte Chanel no 5 parfume

Chanel logo

Navnet Coco Chanel bliver med det samme forbundet med den legendariske parfume, Chanel no. 5. Chanel No. 5 er et symbol på smag og er i øjeblikket den bedst sælgende parfume i verden. Her er nogle ting, du skal vide om parfumen.

Coco Chanel bad parfumedesigneren Ernest Beaux om at lave en kvindelig parfume. Chanel No. 5 er en meget kompleks duft, som ikke kun fremhæver en enkelt ingrediens, hvilket var en anden ting, Chanel bad om. Det skulle ikke dufte som en rose eller liljekonval, men som en sammensætning.

Earnest Beaux bad Coco Chanel om at vælge en af to sæt komponenter, der var nummereret. Den første serie havde numrene 1-5 og den anden havde 20 til 24. Chanel valgte stikprøven nummer 5, så det var sådan, parfumen fik sit navn. Den blev udgivet den 5. Maj 1921 af de 5 stikprøver, der var.

Da Earnest Beaux arbejde på duften, valgte han at anvende den syntetiske komponent aldehyder. I sin formel er aldehyderne ledsaget af duften af roser og jasmin. Aldehyd har en sprød og ren duft. Det siges, at den berømte skaber fik sin inspiration, da han vendte tilbage fra en militærisk kampagne, som bragte ham til Nordpolen. Den unikke duft af frosne søer og floder fascinerede ham så meget, at han besluttede sig for at genskabe den.

Chanel No. 5 var den første parfume i blomster – aldehydgruppen og den første mængde af aldehyder i sin sammensætning. Nogen mener, at Earnest Beaux’s assistent anvendte dem ved en fejltagelse. Top noterne er aldehyder, bergamot, citron, neroli, ylang-ylang i hjertet af jasmin, rose, lilje, iris bunder af vetiver, sandeltræ, vanilje, amber og patchouli.

Den første parfume var låst i en enkel geometrisk ikke-brugt flaske med toppen som lignede Place Vendome i Paris. Denne flaske var designet af Chanel selv. Det var et klassisk eksempel på deres principper om at ”mindre er mere”.

Kvinde med Chanel no. 5 parfume

10 fakta om parfumen

  • Chanel no. 5 blev lavet i 1921 efter Coco Chanels ønske om at få lavet en ”kvindelig parfume som dufter som en kvinde”. Hun ville hellere have en parfume, som duftede af en kvinde end en bunke blomster.
  • Parfumen hedder no. 5 fordi det var den femte prøve af parfumen Chanel fik lov til at dufte til.
  • Hver halve minut bliver en flaske af Chanel no. 5 købt et sted i verden.
  • Den dyreste parfumereklame er Nicole Kidmans Chanel no. 5 reklame, som er instrueret af Baz Luhrmann (se den lige under listen her).
  • Marilyn Monroe var den første kvinde til at introducere alle for parfumen og hjalp den med at blive legendarisk. Hun hjalp ved at sige: ”What do I wear to bed? Why, Chanel No. 5 of course.”
  • Chanel No. 5 var desuden den første parfume til at bruge en mand til at reklamere for den. Det var Brad Pitt, som blev valgt til at reklamere og det modtog masser af kritik, men det hjalp dog igen med at sælge en del flasker.
  • Parfumen har derudover haft en del mandlige fans som for eksempel Andy Warhol.
  • Coco Chanel var meget overtroisk og derfor blev parfumen lanceret på den femte dag af den femte måned. Fem var desuden også hendes yndlingstal.
  • En undersøgelse viste, at 1 ud af 10 kvinder, som har Chanel parfumen på, mente, at de havde mødt deres drømme fyr ved at bære den legendariske duft.
  • Flaskens top, som er skåret som en diamant, siges at være inspireret af symmetrien af Place Vendôme i Paris.
  • Chanel No. 5 var den første syntetiske eller mande-lavede parfume. I stedet for æteriske olier fra naturen, er syntetiske parfumer lavet med et aldehyd, et økologisk stof, som giver alkohol, når det bliver reduceret. Syntetiske parfumer tilbyder unikke dufte og mere stabile baser, der gør produkterne mere koncentrerede og længerevarende.
  • Coco Chanels debut-marketingstrategi for duften involverede at invitere en gruppe af elite-venner til at spise middag med hende på en restaurant på den franske Riviera, hvor hun overraskede dem ved at sprøjte dem med parfumen
  • Chanel No. 5 blev fejret af modehuset i 2014 gennem en særlig video instrueret af Baz Luhrmann, hvor hovedrollen er Gisele Bündchen, som tager den legendariske duft til det nuværende og finder et sted for den i livet af en moderne, smuk og selvsikker kvinde. Hvilket sandsynligvis er sådan, Canel havde forestillet sig det. En kvinde, som også har brug for at udtrykke sig selv gennem sin parfume.

Nicole Kidmans reklamen

Gisele Bündchen reklamen




Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*